1399/05/15 | |
  

 

 



کانال رسمی آینانیوز در تلگرام


   مطالب پر بحث هفته   
۹هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شد(0 نظر)
آماده‌باش پلیس فرانسه در پی کشته شدن البغدادی(0 نظر)
اعلام برائت از اعضا خائن و فراری پایگاه بسیج(0 نظر)
مجروح شدن 15 تکنسین اورژانس توسط آشوب‌گران(0 نظر)
عملکرد دولتمردان و اعتراض مردم به بی‌تدبیری‌ها(0 نظر)
فرمانده کل ارتش: ترفند دشمنان عملیات روانی با سوء استفاده از مشکلات معیشتی و اقتصادی است(0 نظر)
مستکبران شیخ زکزاکی را مانع پیشروی اهداف خود می‌دانند(0 نظر)
سپاه پاسداران شهادت «حاج قاسم سلیمانی» را تایید کرد(0 نظر)
رهبر انقلاب سه روز عزای عمومی اعلام کردند(0 نظر)
تاملی در آموزه های حیات و ممات شهید حاج قاسم سلیمانی(0 نظر)
رستاخیز ملت در تشییع سردار؛ مقدمه اضمحلال آمریکا(0 نظر)
سردار حاجی‌زاده: کاش می‌مُردم و شاهد حادثه سرنگونی هواپیما نبودم/ همه مسئولیت را می‌پذیریم(0 نظر)
دستور رهبر انقلاب در پی سقوط هواپیمای مسافری/ لزوم پی‌گیری تقصیرهای احتمالی و مراقبت از عدم تکرار(0 نظر)
147 ایرانی در حادثه سقوط هواپیما فوت شدند(0 نظر)
سیلی موشکی به آمریکا در عملیات «شهید سلیمانی»/ هشدار سپاه به متحدان منطقه‌ای آمریکا(0 نظر)
کارشناس آمریکایی: هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه ترامپ از جنگ هراسان نبوده است(0 نظر)
روحانی: اگر کسی با کلام یا مصوبه‌اش در کشور تنش ایجاد کند باید پاسخ‌گو باشد(0 نظر)
طرح خائنانه معامله قرن به زباله‌دان تاریخ می رود(0 نظر)
سیدحسن خمینی: یکی از ویژگی‌های بزرگ انقلاب ما الهی بودن آن است(0 نظر)
چهل و یکمین بهار حضور در آذربایجان غربی/ برف هم مانع حماسه مردم نشد(0 نظر)

   مطالب پر بیننده ماه گذشته   
طرح خائنانه معامله قرن به زباله‌دان تاریخ می رود
روحانی: اگر کسی با کلام یا مصوبه‌اش در کشور تنش ایجاد کند باید پاسخ‌گو باشد
نامه منتخبان مردم به رهبر انقلاب/ مجلس یازدهم زمینه‌های «جهش تولید» را فراهم می‌کند
انقلاب به برکت 22 بهمن، مکتب، ولایت و مردم به اقتدار رسیده است
سیدحسن خمینی: یکی از ویژگی‌های بزرگ انقلاب ما الهی بودن آن است
پای حرف مردم در کنار صندوق رأی/ آقایان نماینده به وعده‌هایی که دادید عمل کنید
چهل و یکمین بهار حضور در آذربایجان غربی/ برف هم مانع حماسه مردم نشد
توضیحات موسوی درباره دیدار سناتور آمریکایی با ظریف در مونیخ
حاجی‌زاده: مجموعه‌های مختلف سپاه برای مقابله با کرونا به دولت کمک می‌کنند
حزب‌الله عراق اطلاعات تازه‌ای درباره ترور سردار سلیمانی منتشر کرد
پیام روحانی به مردم آمریکا/خصومت با ایران تاثیر مستقیم بر مبارزه همه کشورها با کرونا دارد
سید حسن‌نصرالله: ترامپ بزرگترین دروغ‌گو در قضیه کروناست/ ایران نیازی به کمک آمریکا ندارد
دیلی‌بیست: آمریکا نظام درمان ایران را تحت فشار حداکثری قرار داده است
پرده‌برداری نیروی هوافضای سپاه از «فرماندهی فضایی»/ سپاه چگونه وارد عرصه فضا شد؟
رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۹ را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند
روحانی: سال ۹۹ سال افتتاح طرح‌های بزرگ و تحول در زندگی مردم خواهد بود
ظریف: کشور‌های همسایه بهترین مقصد کالاهای ایرانی هستند/ رایزنی برای توسعه صادرات پس از کرونا
وزیر دفاع: کارهای ویژه‌ای در حوزه موشکی انجام می‌دهیم/ سرجنگی موشک‌ها قدرتمندتر می‌شود
«تومان» واحد پول ملی می‌شود
آزمون گواهینامه رانندگی در آلمان به فارسی برگزار میشود
نماینده ولی‌فقیه در نیروی دریایی سپاه: اوج افتخار ارتش مرهون فداکاری شهدای والا مقام است
مبارزه با زمین‌خواری در آذربایجان‌غربی با افزایش نظارت میسر می‌شود
فارن‌پالیسی: ترامپ عجولانه دنبال یکسره کردن کار برجام پیش از انتخابات است
جهانگیری: نهادهای فرهنگی باید تحت نظارت دولت باشند/ ضرورت بازنگری در بودجه فرهنگی کشور
وزیر کشور: فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف برعهده دستگاه‌های اجرایی است
سعید سیاح، حقوقدان: نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند
نرخ‌های سود سپرده افزایش یافت/ احیای سپرده 2 ساله با نرخ سود 18 درصد
بیانیه حزب‌الله درباره تحولات در مرز‌ لبنان با فلسطین اشغالی

  

[Atorpatdate] نظرات: 0 نمایش: 468 تعداد امتیاز: 11   (Article Rating)

حقوق شهروندی درسیاست های کلی برنامه پنجم



حقوق شهروندی درسیاست های کلی برنامه پنجم

با تاکید بر ابلاغیه مقام معظم رهبری

آینانیوز-سعید سیاح؛

چکیده

در خصوص موضوع حقوق شهروندی گفته های زیادی به رشته تحریر درآمده است. در این مطالب رعایت حقوق شهروندی لازمه تحقق دموکراسی و مردم سالاری تلقی شده و برای تبیین جنبه های مختلف آن تلاش می شود. قبل از آنکه به مفهوم حقوق شهروندی پرداخته شود باید به تعریفی درستی از شهروندی دست یابیم. شهروندی مبتنی برسلسله مراتب ، موقعیت های متمایز برای افراد، وجود شرایطی برای به رسمیت شناخته شدن حاکمانی خاص و حکومت شوندگانی خاص نیست و رابطه آن با دولت و جامعه نیز متفاوت است در مفهوم شهروندی این افراد نیستند که تابعی از دولت قرار می گیرند بلکه دولت تابعی از شهروندان و مبتنی بر تصمیم گیری وخواست آنهاست. در شهروندی دولت وابسته به افراد جامعه است و برهمین مبنا است که شهروندی  جز اصول، مولفه ها و پیش شرط های دمو کراسی در نظر گرفته شده است

 

مقدمه

شهروندی  همانطور که روشن است از مشتقات شهر  است. شهروندی را قالب پیشرفته «شهرنشینی» می‌دانند. به باور برخی از کارشناسان، شهرنشینان هنگامی که به حقوق یکدیگر احترام گذارده و به مسئولیت‌های خویش در قبال شهر و اجتماع عمل نمایند به «شهروند  » ارتقاء یافته‌اند. شهروندی تا پیش از این در حوزه  اجتماعی شهری بررسی می‌شد اما پس از آن شهروندی مفاهیم خود را به ایالت و کشور گسترش داده‌است، اگرچه امروزه بسیاری به شهروندی جهانی نیز می‌اندیشند. شهروندی امروزه کاربردها و معانی مختلفی یافته‌است.

شهروندی اشاره به زندگی روزمره، فعالیتهای فردی و کسب و کار افراد اجتماع و همچنین فعالیتهای اجتماعی ایشان دارد و بطور کلی مجموعه‌ای از رفتار و اعمال افراد است. شهروندی پویا یا شهروندی فعال در واقع از این نگرش برخاسته‌است. شهروندی از این منظر، مجموعه گسترده‌ای از فعالیت‌های فردی و اجتماعی است. فعالیت هایی که اگرچه فردی باشند اما برآیند آنها به پیشرفت وضعیت اجتماعی کمک خواهد کرد. همچنین است مشارکت های اقتصادی، خدمات عمومی، فعالیت های داوطلبانه و دیگر فعالیت های اجتماعی که در بهبود وضعیت زندگی همه شهروندان موثر خواهد افتاد. در واقع این نگاه ضمن اشاره به حقوق شهروندی مدون و قانونی در نگاه کلی‌تر به رفتارهای اجتماعی و اخلاقی می‌پردازد که اجتماع از شهروندان خود انتظار دارد. دریافت این مفاهیم شهروندی نیازمند فضایی مناسب برای گفت‌وگو و مشارکت مردم با نقطه نظرات متفاوت و نظارت عمومی است.

آموزش شهروندی بطور غیر رسمی در خانه یا محل کار یا کارگاه‌های آموزشی و یا بطور رسمی بصورت سرفصل درسی مجزا در مدارس و یا بصورت رشته تحصیلی دانشگاهی در واقع به شهروندان می‌آموزد که چگونه یک شهروند فعال، آگاه و مسئولیت پذیر باشند. در واقع مبنای این آموزش ها پرورش یک شهروند نمونه یا شهروند خوب یا ارائه یک الگوی شهروندی نیست بلکه به آنان می‌آموزد که چگونه تصمیمات خود را با توجه به مسئولیت‌هایشان در قبال اجتماع و زندگی فردی خود اتخاذ نمایند. تربیت شهروندی، یکی از فروع شهروندی است که باتوجه به تحولات سریع اجتماعی، فن‌آوری و سیاسی دوران معاصر، ازجمله دلمشغولی‌های برنامه‌ریزان و سیاستگذاران تعلیم و تربیت کشورهای جهان به شمار می‌آید. در کشورهای توسعه یافته مفاهیم شهروندی از دوران کودکی تا نوجوانی آموزش داده می‌شود و دولت نیز آموزش‌های لازم را در اختیار والدین و معلمان قرار می‌دهد(آشتیانی، 1385).

اهداف این آموزش‌ها عموما موارد ذیل است:

- آشنایی با حقوق و مسئولیت‌های شهروندی

- بحث و بررسی درباره سرفصلها و موضوعات مهم شهروندی

- فهم و شناخت جامعه و آشنایی با فعالیتهای اجتماعی

- مشارکت فعال در یک برنامه اجتماعی یا گروهی

اهمیت شناخت حقوق شهروندی چه در قالب اینکه حقوق شهروندی دیگران را رعایت نماییم و چه در قالب اینکه از حقوق شهروندی خود در قبال تعرض دیگران محافظت نماییم، نماد بارزی پیدا کرده است(حقیقی، 1390).

پیشینه تحقیق

شهروند به نقل از آشوری (1373: 221) فردی است در رابطه با یک دولت، که از سویی برخوردار از حقوق سیاسی و مدنی است و از سوی دیگر ،در برابر دولت تکلیف هایی به عهده دارد. یا به تعبیر گیدنز؛ به عضو یک اجتماع سیاسی که دارای حقوق و وظایفی در ارتباط با این عضویت است (به نقل از حقیقی، 1365). همچنین وی برای حقوق شهروندی تعاریف زیر را عنوان نموده است.

آنتونی گیدنز: حقوق مدنی را حقوق قانونی همه ی شهروندانی می داند که در اجتماع ملی معینی زندگی می کنند (1367: 795).

تی .اچ .مارشال (1373) سه نوع حق در ارتباط با رشد شهروندی تشخیص داده است:

- حقوق مدنی: به حقوق فرد در قانون اطلاق میشود .این حقوق شامل امتیازاتی است که بسیاری از ما امروز آن را بدیهی می دانیم اما بدست آوردن آنها زمانی دراز طول می کشید. حقوق مدنی شامل : آزادی افراد برای زندگی در هر جایی که انتخاب می کنند، آزادی بیان و مذاهب، حق مالکیت و حق دادرسی یکسان در برابر قانون است.

- حقوق سیاسی: به ویژه حق شرکت در انتخا ب شدن، رفاه اقتصادی و امنیت مربوط می شود. این حقوق شامل، مزایای بهداشتی و درمانی، تامین اجتماعی در صورت بی کاری و تعیین حداقل سطح دستمزد است.

از آنجا که آموزش شهروندی برای آماده کردن دانش آموزان و افراد از نظر دانش کافی و درک تاریخ ملی و ساختارهای زندگی سیاسی و مدنی تلاش می کند، متوجه خواهیم شد که آموزش شهروندی تنها به آموزشهای مدرسه ای محدود نمی شود بلکه باید درون خانواده، مدرسه، جامعه و محل کار و به وسیله ی سایر نهادها و بنیادها ی اجتماعی به صورت آموزش تا پایا ن عمر افراد ارائه شود ( آقازاده، 1385 ). یو و فنگ  نيز معتقدند كه بر پایه لیبرالیسم و شخصی گرایی، حقوق فردی یکی از دو بعد آموزش و پرورش شهروندی است در حالی که التزام (وظیفه) به عنوان نتیجه میهن پرستی بعد دیگر آموزش و پرورش شهروندی می باشد (یو و فنگ،2010).

در پژوهشی که دکتر لویسی شهیدی (1385) با عنوان "نوآوری در آموزش، زندگی به شیوه شهروندی را چگونه می توان آموخت"، مطالبی در مورد حقوق شهروندی و آموزش آن آورده است. وی در ابتدا سه نوع حقوق اصلی را که حقوق مدنی،سیاسی و حقوق اجتماعی – اقتصادی می باشد را مطرح کرده که امروزه به منزله ی یک امرجهانی تلقی شده که قابل تفکیک می باشند و از نظر اخلاقی سودمند و قابل بهره وری هستند. چنانکه می نویسد:

اولین دسته ی این حقوق (حقوق مدنی )،آزادی های زیر را شامل می شود، آزادی فردی، آزادی افکار و اعتقادات، آزادی بیان، آزادی تحرک، برخورداری از قانونمندی و عدالت.

دسته ی دوم (حقوق سیاسی ): شامل آن دسته از آزادیهای فردی است که می تواند یکی از اجتماعات یا احزاب سیاسی وابسته باشد. همچنین با انتخابات رهبران و کنترل سیاسی و قضایی در راه تمرین قدرت مشارکت کند.

دسته ی سوم (حقوق اجتماعی – اقتصادی): عبارتنداز امنیت جانی، امنیت مالی، همچنین دارا بودن حق زندگی به مانند یک فرد متمدن و برخورداری از حق آموزشی و تحصیل، عدالت اجتماعی و اقتصادی..

"آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان" مقاله ی دیگری است که توسط دکتر حسین لطف آبادی در سال 1385 نوشته شده است. وی درمقاله ی خود به مواردی از جمله معنای شهروندی، آموزش شهروندی در مدرسه و آموزش فلسفه و روش تفکر درست شهروندی پرداخته است.

  شهروند و شهروندی

شهروند  "فردی است در ر ابطه با یک دولت، که از سویی بر خوردار از حقوق سیاسی و مدنی است، و از سویی دیگر در برابر دولت تکلیف هایی به عهده دارد"(آشوری :1373.ص221 نقل در حقیقی). شهروندی  "منزلتی است برای فرد در ارتباط با یک دولت که از نظر حقوق بین الملل نیز محترم شمرده می شوند. به حقوق فرد و تکالیف او در برابر دولت رابطه ی شهروندی گویند. که چگونگی آن را قانون اساسی و قوانین مدنی کشور معین می کند. اساسا کسی "شهروند" شمرده می شود که تنها فرمان گزار دولت نباشد، بلکه از حقوق فطری طبیعی نیز بر خوردار باشد و دولت این حقوق را رعایت و از آن حمایت کند. منزلت شهروندی را قوانین هر دولتی تعیین می کند و معمولا تابع دو چیز است: یکی زادگاه، و دیگری ملیت پدر و مادر. شهروندی یک کشور از راه ازدواج با زن و مرد شهروند آن کشور نیز بدست می آید. اما اینگونه شهروندی معمولا همه حقوق شهروندی (از جمله کسب مشاغل دولتی ) را با خود نمی آورد (آشوری : 1373: 222، نقل در حقیقی).

مفهوم شهروندی همراه با مفهوم فردیت و حقوق فرد در اروپا پدید آمده است و اساسا کسی شهروند شمرده می شود که تنها فرمانبردار دولت نباشند بلکه از حقوق فطری و طبیعی نیز برخوردار باشد و دولت این حقوق  را رعایت و از آنها حمایت کند.(خامی زاده ، 1385). آنتونی گیدنز حقوق مدنی را حقوق قانونی همه ی شهروندانی می داند که در اجتماع ملی معینی زندگی می کنند (گیدنز، 1980: 795، نقل در حقیقی). همچنین تی اچ مارشال (1973) سه نوع حق در ارتباط با رشد شهروندی تشخیص داده است، که عبارتند از: حقوق مدنی ، به حقوق فرد در قانون اطلاق می شود. این حقوق شامل امتیازاتی است که بسیاری از ما امروز آن را بدیهی می دانیم اما بدست آوردن آنها زمانی دراز طول کشیده است. حقوق مدنی شامل، آزادی افراد برای زندگی در هر جایی که انتخاب می کنند، آزادی بیان و مذاهب، حق مالکیت و حق دادرسی یکسان در برابر قانون است. دومین نوع حقوق شهروندی، حقوق سیاسی  است؛ به ویژه حق شرکت در انتخابات و انتخاب شدن. سومین حقوق، حقوق اجتماعی  می باشند، این حقوق به حق طبیعی هر فرد برای بهره مند شدن از یک حداقل استاندارد رفاه اقتصادی و امنیت مربوط می شود. این حقوق شامل، مزایای بهداشتی و درمانی، تامین اجتماعی در صورت بی کاری، و تعیین حداقل سطح دستمزد است. به سخن دیگر حقوق اجتماعی به خدمات رفاهی مربوط می شود .

معنای شهروندی

همه افرادی که به دنیا می آیند باید به عنوان یک شهروند شناخته شوند و از تمام حقوقی که در اعلامیه ی حق رشد و عهدنامه ی حقوق کودک مقرر شده است، بهره مند شوند. هر فردی به انواع گوناگونی از جوامع، از خانواده و جامعه محلی گرفته تا جامعه ملی و بین المللی و انسانی، متعلق است و باید از تمام حقوق خود در این جوامع بر خوردار باشد و مسئولیتهای شهروندی را بر عهده بگیرد (لطف آبادی، 1385). بنابرین همه ی آنان که در ایران یا از خانواده های ایرانی خارج از ایران به دنیا می آیند، شهروند ایران شناخته می شوند و باید از حقوق برابر با سایر هم وطنان خود و اعضای جامعه ی انسانی در سطح بین المللی بر خوردار باشند و به تدریج که رشد می کنند از حقوق ویژه کودکان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و سالخوردگان بهرمند شوند.

شهروندی فعال و مسئولانه فقط به معنای تعلق به جامعه های گوناگون محلی و ملی و جهانی نیست بلکه به معنای مشارکت فعال در زندگی اجتماعی و نهادهای جمعی نیز هست. این مشارکت مسئولانه نیازمند استفاده درست و منصفانه و مراقبت کننده از منابع عمومی مادی و اجتماعی نیز هست. این مسئولیتهای شهروندی منحصر به افراد نیست بلکه هر نهاد کوچک و بزرگ عمومی (اعم از خصوصی و دولتی ) نیز وظیفه دارد حقوق سایر افراد و نهادها و مسئولیتهای شهروندی خود را کاملا رعایت کند. به بیان دیگر، شهروندی فقط یک مقوله شخصی و فردی نیست بلکه می توان سطوح دیگری از شهروندی، نظیر "شهروندی خانوادگی"،"شهروندی شغلی"،"شهروندی فرهنگی"، و نظایر اینها که در هر یک از موارد فرد دارای حقوق و مسئولیتهای خانوادگی، شغلی و فرهنگی و امثال آن است، نیز در نظر گرفت .

تعريف حقوق شهروندی

حقوق از نظر لغوي جمع حق است و آن اختيارات، توانايي‌ها و قابليت‌هايي است كه به موجب قانون، شرع، عرف و قراردادي براي انسانها لحاظ شده است و در اصطلاح، اصول، قواعد و مقرراتي است كه روابط انسانها را با هم در حقوق خصوصي و روابط فرمانروايان و فرمانبران را در حقوق عمومي و اساسي تنظيم مي‌كند. درواقع مجموعه حقوقي است كه افراد به اعتبار موقعيت شهروندي خود دارا مي‌شوند و نيز اطلاقي عام است بر مجموعه امتيازات مربوط به شهروندان و نيز مجموعه قواعدي كه بر موقعيت آنان در جامعه حكومت مي‌كند. دارنده اين حقوق يعني شهروند، به تك‌تك افرادي كه در جامعه زندگي مي‌كنند، اطلاق مي‌شود، فراتر از مفهومي تحت عنوان تابعيت، بدون اعتناي به سلسله مراتب، موقعيت‌هايي متمايز براي افراد، وجود شرايطي براي به رسميت شناخته شدن، حاكماني خاص و حكومت شوندگان خاص و در مقابل مبتني بر رابطه‌اي چندسويه بين دولت، جامعه و شهروندان و وجود يك اخلاق مشاركت و موقعيتي فعالانه. به عبارتي ديگر مجموعه حقوق و امتيازاتي كه به شهروندان يك كشور با لحاظ كردن دو اصل كرامت انساني و منع تبعيض، براي فراهم‌سازي زمينه رشد شخصيت فردي و اجتماعي شهروندان در نظام حقوقي هر كشور تعلق مي‌گيرد، حقوق شهروندي نام دارد(بیتهام، 1376).

شهروند به کسي اطلاق مي شود که تحت الحمايه حکومتي باشد و قوانين و مقررات آن حکومت را به رسميت بشناسد و جزو جامعه اي محسوب گردد که دولت تمام امتيازات و حقوق آن جامعه را به تمام معني قبول داشته باشد و در واقع دولت بخشي از آن جامعه به حساب آيد. واژه شهروند رامي توان معادل واژه cityzen غربي دانست.

"حقوق شهروندی» مجموعه حقوقی است مانند: حقوق اساسی، حق استخدام شدن، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق گواهی دادن در مراجع رسمی، حق داوری و مصدق واقع شدن؛ بنابراین واژه مذکور از حقوق سیاسی است. بنابراین  تعریف «حقوق شهروندی» یک مفهوم نسبتاً وسیعی است که شامل حقوق مدنی و سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فردی و اموري كه دارای صبغه سیاسی نیستند) می‌باشد. اصولاً «حقوق شهروندی» را می‌توان مجموعه قواعدی که بر روابط اشخاص در جامعه حکومت می‌کند تعریف نمود(صاحب الزمانی، 1390).

حقوق شهروندی ناظر به حقوق فطری انسان بوده و سلب ناشدني، غیر قابل تخلف و ازلی و ابدی است. لذادر تعریف حقوق شهروندي پارامترهاي ذيل را می توان  مدنظر گرفت:

1.چیزی است که فرد با داشتن تکلیف در قبال دیگری مستحق برخورداري از آن است.

2.شخص به خاطر مصونیت از قانون مستحق آن است.

3.امتیازی است که انسان در زندگی اجتماعی دارد.

4.قدرتی است با هدف ایجاد رابطه حقوقی. (جعفری، 1382، ص 1).

دريك عبارت كلي مي توان چنين تعريفي را براي ماهيت حقوق شهروندي ارائه داد گرچه واضح ومبرهن است كه اين تعريف جامع وكامل نيست. "شهروندي موقعيتي است اجتماعي و انساني كه افراد جامعه بابرخورداري ازحقوق و پذيرش تكاليف درقبال حكومت انتظارات متقابلي را ازدولت براي احقاق حقوق خود بويژه در بعد خدمات دارند".

ویژگی های حقوق شهروندی عبارت است از:

1.جهانی است؛ زیرا حق مسلم هر عضو خانواده بشری است و هر انساني در هر کجا که باشد و از هر نژاد، زبان، جنس یا دین، مستحق آن است.

2. غیر قابل انتقال است و از بشر قابل انفکاک نیست؛ چراکه بدون آن نمی توان فرد را بشر نامید.

3. تقسیم پذیر نیست.

4.عناصر آن لازم و ملزوم یکدیگر و متمم و مکمل هم هستند.

5. هدیه اي الهی است و هیچ مقام بشری این حقوق را اعطا نمی کند.

6. حقوق ذاتی و فطری انسان است و از آن به صفات شخصیتی بشر تعبیر نمی شود و به هیچ قراردادی وابسته نیست. (نصر، 1381، ص 215)

اهداف حقوق شهروندي

هدف كلان: هدف كلان، تأمين سعادت شهروندان و مديران شهري از طريق ايجاد محيط شهري مناسب، برخوردار، هدفمند و يكپارچه برپاشده بر اساس قوانين الهي مي‌باشد.

اهداف :

1.بسط و گسترش توانائيهاي شهروندان

2. تقويت حس تعلق اجتماعي

3.تقويت حس اعتماد به نظام مديريت شهري

4.ايجاد عدالت در برخورداري از فرصتها و امكانات

5.ساماندهي و يكپارچه سازي امور شهروندان

6. شناسايي و سنجش شاخصهاي مرتبط با شهروندي

7. بهبود و ارتقاي شاخصهاي مثبت شهروندي

8. توسعه و تعميم دانشها، نگرشها و مهارتهاي مثبت و سازنده شهروندان

9. تقويت ساختار شهروندي از طريق استقرار نظام حقوق ، تكاليف بين شهروندان و مديران شهري

10. مشاركت جويي و افزايش ميزان اثرگذاري شهروندان در بهبود امور شهر

11. تقويت بينش زندگي جمعي و احترام به نيازهاي جمعي در مقابل فردگرايي

12. بسترسازي تعاملات هدفمند اجتماعي به منظور تثبيت حاكميت

انواع مسئولیت ها در حقوق شهروندی

مسئولیت های اجتماعی

شهروندان به طور داوطلبانه امکانات خود را در جهت کمک به پیشرفت و بهبود شهر به کار می گیرند. شهروندان فعالانه با توجه به تخصص و استعداد در سازمان ها و کمیته های محلی گوناگون نظیر انجمن اولیاء و مربیان و سازمان های غیردولتی عضویت داشته و فعالیت می کنند. شرکت در نشست ها و اجتماعات شهری ، حضور در هیئت های حل اختلاف ، مشارکت در پروژه های اجتماعی برای پیشرفت جامعه و همچنین یافتن مشکلات و راه حل آن ها بسیار سود مند خواهد بود . صاحبنظران بر این عقیده اند که اجتماعات محلی و نهاد های مردم نهاد می توانند با ارایه رفتارهای جدید و نهادینه ساختن آنها در جوامع، نقش موثری در ایجاد و بازتولید مفهوم شهروندی ایفا نمایند(نژاد بهرام، 1386).

مسئولیت های فردی

- رای دادن: حق رای در عین حالی که از نظر بسیاری، از جمله مسئولیت های شهروندی محسوب می گردد اما در واقع یک امتیاز نیز می باشد. کسانی که رای نمی دهند در واقع صدایشان در دولت شنیده نمی شوند. قبل از هر رای گیری، اطلاعات مربوط به موضوع یا نامزد ها باید به صورت شفاف به اطلاع شهروندان برسد.

- خدمت در ارتش : در زمان جنگ، هر مردی که توانایی بدنی دارد، برای جنگ فراخوانده می شود. در زمان صلح نیز به صورت خدمت اجباری سربازی و یا داوطلبانه در نیروهای مسلح حاضر می شوند.

- احترام به قانون و حقوق دیگران: هر شهروندی می بایست از قوانین اجتماع و کشوری که در آنجا زندگی می کند، پیروی کند. هر شهروند می بایست به حقوق دیگران احترام بگذارد .

- پرداخت مالیات: هر شهروندی مو ظف به پرداخت مالیات بردرآمد و دیگر عوارض قانونی بر اساس درستکاری و راستی و سرموقع می باشد(فنگ، 2010).

مسئولیت های دولت

از جمله مسئولیت های دولت، خرج نمودن مالیات و عوارض دریافتی توسط بخش های دولتی جهت ارایه خدمات زیر به شهروندان است :

- حفاظت از جان و مال و حقوق و امنیت شهروندان : توسط پلیس، آتش نشانی، امداد در حوادث و بلایای پیش بینی نشده ،دادگاه سامانه قضایی ونیروهای مسلح

-  بهداشت وسلامت: آب وغذای سالم، بازرسی از شیر وگوشت نگهداری از بیمارستانها

- آموزش، مدرسه ها و کتابخانه های عمومی

- نگهداری، تعمیر و ساخت جاده ها، برزگراه ها و خیابانها و راه آهن

- حفاظت ونگهبانی از منابع طبیعی، جنگل ها و محیط زیست

- حفاظت از پس اندازها، با بازرسی از بانک ها و ضمانت حساب های بانکی

- کمک و جبران خسارات: در موارد پیش بینی نشده مانند سیل زلزله و خشکسالی(شکری، 1392).

ابعاد رفتار شهروندي

بنابراين پنج بعد رفتار شهروندي اينگونه مي باشند:

1. وظيفه شناسي

2. نوع دوستي

3. فضيلت شهروندي

4. جوانمردي

5. احترام و تکريم

بعد وظيفه شناسي نمونه‌هاي مختلفي را در برمي‌گيرد و در آن اعضاي سازمان رفتارهاي خاصي را انجام مي دهند که فراتراز حداقل سطح وظيفه‌اي مورد نياز براي انجام آن کار است.  همچنين افرادي که داراي رفتار شهروندي مترقي هستند در بدترين شرايط و حتي در حالت بيماري و ناتواني هم به کار ادامه مي‌‌دهند، که اين نشان دهنده وظيفه شناسي بالاي آنهاست.

دومين بعد رفتار شهروندي يعني نوع دوستي به رفتارهاي مفيد و سودبخشي از قبيل ايجاد صميميت، همدلي و دلسوزي ميان همکاران اشاره دارد که خواه به شکل مستقيم و يا غيرمستقيم به کارکناني که داراي مشکلات کاري هستند کمک مي‌‌کند. البته برخي از صاحب نظرانِ رفتار شهروندي مانند پودساکف، ابعاد نوع دوستي و وظيفه شناسي را در يک طبقه قرار مي‌دهند و از آنها به عنوان "رفتارهاي کمکي" نام مي برند.

بعد سوم رفتار شهروندي که فضيلت مدني نام دارد، شامل رفتارهايي از قبيل حضور در فعاليتهاي فوق برنامه و اضافي، آن هم زماني که اين حضور لازم نباشد،حمايت از توسعه و تغييرات ارائه شده توسط مديران سازمان و تمايل به مطالعه کتاب، مجلات وافزايش اطلاعات عمومي و اهميت دادن به نصب پوستر و اطلاعيه در سازمان براي آگاهي ديگران، مي‌‌شود.براين اساس گراهام معتقد است که يک شهروند سازماني خوب نه تنها بايد از مباحث روز سازمان آگاه باشد بلکه بايد درباره آنها اظهار نظر کند و در حل آنها نيز مشارکت فعالانه داشته باشد(حاجی لو، 1393).

جوانمردي يا تحمل پذيري چهارمين بُعد رفتار شهروندي است که به شکيبايي در برابر موقعيتهاي مطلوب و مساعد، بدون اعتراض، نارضايتي و گلايه‌مندي، اشاره مي‌‌کند.

و آخرين بعد رفتار شهروندي سازمان احترام و تکريم است. اين بعد بيان کننده نحوه رفتار افراد با همکاران، سرپرستان و مخاطبان سازمان است. افرادي که در سازمان با احترام و تکريم با ديگران رفتار مي‌‌کنند داراي رفتار شهروندي مترقي هستند.

البته هر پنج بعد رفتار شهروندي ممکن است همزمان ظهور پيدا نکنند، مثلاً افرادي که ما فکر مي‌‌کنيم داراي بعد وظيفه شناسي هستند ممکن است هميشه نوع دوست و فداکار نباشند و يا اينکه برخي از اين ابعاد، مانندنوع دوستي و وظيفه شناسي تاکتيکي براي تحت فشار قرار دادن مديران سازمان باشد . يعني کارکنان سعي مي کنند تا با انجام اين اعمال بر روند تصميم‌گيري مديران سازمان براي ارتقا و يا اعطاي پاداش به آنها ، تاثير گذارند. در اين حالت کارکنان سازمان از"سرباز خوب" بودن به "هنر پيشه خوب" براي سازمان تبديل مي‌شوند(همان منبع، 13).

سياستهاي تشويق رفتار شهروندي

تقويت رفتار شهروندي، مانند هر رفتار ديگري که از افراد سر مي‌‌زند، نياز به ترغيب و تشويق دارد. يکي از مواردي که مي‌‌تواند در اين زمينه تأثيرگذار باشد سياستها و اقدامات سازماني است. مديران سازماني بايد با وضع سياستها و راهبردهاي مناسب، در جهت شکوفاتر شدن رفتارهاي شهروندي در سازمان تلاش کنند. در همين راستا مي‌‌توان چند مورد از اين اقدامات را نام برد که براي ارتقا و ترغيب رفتار شهروندي مناسب اند(شهیدی، 1385).

الف) گزينش واستخدام

برخي از محققان معتقدند افرادي که علائم شهروندي خوبي را در حوزه زندگي شخصي شان بروز مي‌‌دهند به همان ميزان تمايل دارند تا شهروندان سازماني خوبي باشند. بر اين اساس سازمانها بايد فرايندهاي جذب و استخدام نيروي خود را طوري طراحي کنند که افرادي با رفتار شهروندي مترقي جذب سازمان شوند.

از ميان ابزارهاي انتخاب و گزينش کارکنان که ممکن است براي شناسايي شهروندان خوب سازماني مورد استفاده قرار گيرند، مصاحبه‌ها بهتر از بقيه ابزارها هستند. در انجام مصاحبه‌ها بايد بيشتر بر روي رفتارهاي همکارانه و گروهي تأکيد کرد تا احتمال انتخاب کارکناني که براي بروز رفتار شهروندي مستعدترند، بيشتر شود. البته در فرايندهاي گزينش و استخدام افراد، سازمانها بايد به اين نکته مهم توجه داشته باشند که رفتارهاي شهروندي نبايد جايگزين عملکردهاي سنتي شغل شوند. بر اين اساس ويژگيهايي که به طور سنتي براي انجام يک شغل لازم است نبايد به خاطر يک شهروند خوب بودن، ناديده گرفته شود.

ب) آموزش و توسعه

برخي از سازمانها ممکن است به تنهايي قادر به شناسايي شهروندان خوب و افرادي با رفتارهاي شهروندي بالقوه نباشند و نتوانند به مقدار مورد نياز، اين افراد را جذب و استخدام کنند. اما آنها مي‌‌توانند با اجراي طرحهاي آموزشي براي کارکنان فعلي سازمان، به ايجاد رفتارهاي شهروندي مفيد و سازنده بپردازند.

استفاده از برنامه‌هاي آموزشي موجب تسهيل کمکهاي بين فردي در ميان کارکنان مي‌‌شود. البته براي توسعه مهارتهاي کارکنان، مي‌‌توان از برنامه‌هاي آموزش مياني و چرخش شغلي نيز استفاده کرد.

يکي ديگر از روشهاي اجراي برنامه‌هاي آموزشي، برنامه‌هاي توسعه است که مستقيماً با ايجاد رفتار شهروندي ارتباط دارد. مطالعات و بررسي‌ها نشان مي‌‌دهد که آموزش سرپرستان بر پايه اصول عدالت سازماني با افزايش رفتار شهروندي در ميان زيردستان مرتبط است. به عبارت ديگر کارکناني که سرپرستانشان دوره‌هاي آموزشي عدالت را طي کرده باشند،نسبت به ساير کارکنان،بيشتر تمايل به بروزرفتارهاي شهروندي از خود نشان مي‌‌دهند(خامی زاده، 1385).

ج) ارزيابي عملکرد و جبران خدمات

سازمان ها مي‌‌توانند با ايجاد سيستم‌هايي منظم و منطقي براي ارائه پاداش به کارکنان تا حد زيادي ايجاد رفتار شهروندي را تسهيل کنند. تحقيقات گذشته نشان دهنده اين مطلب است که افراد در کارهايي که احتمال دريافت پاداش وجود دارد بيشتر مشارکت مي‌‌کنند. به همين خاطر توجه به سيستم‌هاي پاداش مؤثر و اقتضايي توسط سازمان در شکل دهي شهروندان خوب بسيار تأثيرگذار خواهد بود. بر اين اساس اکثر سازمانها براي تشويق رفتار شهروندي، پاداشهاي سالانه را به کارکناني مي‌‌دهند که تا حدي به انجام رفتارهاي فرانقش، تمايل داشته باشند نه افرادي که فقط داراي ويژگيهاي مثبت فردي هستند.

با وجود اهميت اين موضوع در مباحث رفتار شهروندي، امروزه ارائه پاداش از طرف سازمان به کارکناني که مستقيماً درگير انجام رفتارهاي شهروندي هستند به طور بالقوه‌اي کاهش داشته و جهت‌گيري بيشتر پاداشها به طرف کارها و وظايف رسمي است. برخي از محققان دليل اين امر را اينگونه بيان مي‌‌کنند که توجه بيش از حد به انجام رفتارهاي فرانقش توسط کارکنان، براي گرفتن پاداش، موجب غفلت و کوتاهي از انجام وظايف رسمي سازماني مي‌‌شود و کارکنان سازمان به جاي انجام وظايف مربوط به خود به کارهايي فراتر از نقش خود مي‌‌پردازند؛ در حالي که هدف از تشويق رفتار شهروندي، ترويج رفتارهاي همکارانه در کنار وظايف رسمي سازماني است. در هر صورت سازمانها بايد بدانند که براي تشويق و ترغيب رفتار شهروندي بايد جهت‌گيري سيستم‌هاي پاداش خود را در سطح گروهي و سازماني قرار دهند نه سطح فردي، زيرا آنها با اين کار به کارکنان نشان مي‌‌دهند که براي کارهاي گروهي که منافع آن به کل سازمان برمي‌گردد، ارزش بسياري قائلند و به آن پاداش نيز مي‌‌دهند(آشتیانی، 1385).

د) سيستم‌هاي غيررسمي

علاوه بر اقدامات و عملکردهاي رسمي سازمان که در جهت تقويت رفتار شهروندي مؤثر است، فرايندهاي غير رسمي نيز وجود دارند که سازمانها مي‌‌توانند با ايجاد آنها به توسعه و تقويت بيشتر رفتار شهروندي بپردازند. برخي از روانشناسان اجتماعي معتقدند که فشارهاي اجتماعي و هنجارهاي گروهي غالباً تأثير بيشتري نسبت به رويه‌هاي رسمي بر رفتار فردي در سازمانها مي‌‌گذارند. به همين علت توسعه مکانيسم‌هاي غيررسمي مانند فرهنگ مشارکتي، يک رکن اساسي و محوري براي تقويت رفتار شهروندي در محيط کار است. البته ناگفته نماند که ظهور و ترويج فرهنگ مشارکتي از طريق فرايند جامعه پذيري صورت مي‌‌گيرد، فرآيندي که طي آن اعضاي تازه سازمان مواردي را که از نظر ساير اعضاي سازمان پسنديده و مورد قبول است ياد مي‌‌گيرند و دوره‌هاي آموزشي لازم را دراين خصوص طي   مي‌‌کنند. پس توجه به امر جامعه‌پذيري در سازمان براي تقويت رفتار شهروندي نيز مي‌‌تواند  مؤثر باش(آقازاده، 1385).

حقوق شهروندي درسياست هاي كلي برنامه پنجم                   

 تأكيد بر رويكرد انسان سالم و سلامت همه جانبه با توجه به:

1. يكپارچگى در سياستگذارى، برنامه ريزى، ارزشيابى، نظارت و تخصيص منابع عمومى.

2.ارتقاء شاخصهاى سلامت هوا، امنيت غذا، محيط و بهداشت جسمى و روحى.

3.كاهش مخاطرات و آلودگى‏هاى تهديد كننده سلامت.

4.اصلاح الگوى تغذيه جامعه با بهبود تركيب و سلامت مواد غذايى.

5.توسعه كمى و كيفى بيمه‏هاى سلامت و كاهش سهم مردم از هزينه‏هاى سلامت به 30% تا پايان برنامه پنجم.

ارتقاء امنيت اجتماعى:

1.مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان و اهتمام به اجراى سياستهاى كلى مبارزه با مواد مخدر.

2.سامان بخشى مناطق حاشيه‌نشين و پيشگيرىوكنترل ناهنجارى‏هاى عمومى ناشى از آن.

3.استفاده از ابزارهاى فرهنگى، آموزشى و رسانه‏ها براى پيشگيرى و مقابله با ناهنجارى‏هاى فرهنگى و اجتماعى.

4. تقويت حضور و مشاركت مردم در عرصه‏هاى سياسى، اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى.

5. حمايت از آزادى‏هاى مشروع و صيانت از حقوق اساسى ملت(حقیقی، 1390).

حقوق شهروندي در قانون برنامه پنجم توسعه

 فصل هشتم ـ حقوقي قضائي ماده211

الف ـ قوه قضائيه مكلف است به منـظور كاهش عنـاوين مجرمانه و دعاوي، ايجاد پليس قضائي، استانداردسازي ضمانت اجراهاي كيفري و جايگزين‌كردن ضمانت اجراءهاي غيركيفري مؤثر و روزآمد از قبيل انتظامي، انضباطي، مدني، اداري و ترميمي حداكثر تا پايان سال اول برنامه لوايح قضائي مورد نياز را تهيه نمايد تا از طريق دولت به مجلس شوراي اسلامي تقديم گردد.

ب ـ در اجراي بند (12) سياست‌هاي كلي نظام در امور قضائي نيازهاي قوه قضائيه در زمينه‌هاي مالي، تشكيلاتي و استخدامي با توجه به اصول (156) ، (157) و (158) قانون اساسي در طول برنامه به نحوي تأمين گردد كه سالانه ده درصد (10%) از پستهاي بلاتصدي مصوب موجود در پايان سال 1388 تكميل گردد.

تبصره ـ سقف جذب قضات سالانه تا 800 نفر است.

ج ـ در اجراي بندهاي (1) ، (6) ، (8) ، (11) و (12) سياستهاي كلي نظام در امور قضائي، قوه قضائيه موظف است اقدامات زير در جهت تسريع در رسيدگي به پرونده‌ها را انجام دهد:

1.تقويت و سازماندهي نهادهاي نظارتي از جمله ديوان عالي كشور بر عملكرد محاكم و كاركنان قضائي و اداري جهت افزايش دقت در انجام امور محوله

2.تدوين طرح تخصصي كردن ضابطان قضائي در جهت توانمندسازي و آموزش تخصصي آنان، تا پايان سال اول برنامه

تبصره ـ كليه دستگاه‌هايي كه به نحوي ضابط قوه قضائيه مي‌باشند مكلفند با درخواست قوه قضائيه نسبت به اجراي آموزشهاي تخصصي مربوطه زير نظر قوه قضائيه اقدام نمايند.

د ـ به منظور گسترش فرهنگ حقوقي و قضائي، اصلاح رفتار حقوقي و قضائي مردم، نهادينه‌سازي فرهنگ قانون‌مداري و نيز در راستاي پيشگيري از وقوع جرائم و كاهش دعاوي حقوقي، اقدامات ذيل انجام مي‌شود:

1.آموزش همگاني طبق برنامه مصوب قوه قضائيه از طريق صدا و سيما

2.آمـوزش همگاني حقـوق شهروندي در خصـوص امور مالياتي، اداري، كار و تأمين‌اجتماعي، محيط‌زيست، بانكي، بيمه‌اي و مشابه آن توسط دستگاه‌هاي ذي‌ربط از طريق صدا و سيما

3.پيش‌بيني مواد درسي لازم براي آموزشهاي مذكور در دوره‌هاي راهنمايي تحصيلي و متوسطه

تبصره ـ سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مكلف است در اجراي اجزاء (1) و (2) زمـان مناسب را براي پخش برنامه‌هايي كه در اين خصوص توسط قوه قضائيه، دستگاه‌هاي مربوطه يا آن سازمان تهيه مي‌شود، اختصاص دهد.

قوه قضائيه مكلف است تا سال دوم برنامه ترتيبي اتخاذ نمايد كه ضمن حفظ حريم خصوصي اشخاص، آراء صادره از سوي محاكم به صورت بر خط (آنلاين)، در معرض تحليل و نقد صاحبنظران و متخصصان قرار گيرد.

بحث و نتیجه گیری

اساس و بنیاد هر جامعه فرد است و آزادی افراد شرط لازم برای آفرینش و خلاقیت و تغییر اجتماعی است. البته آزادی افراد حاصل تناقضات سیاسی خاص دموکراسی است که تحولات قوانین را با ضمانت مشروع و موثر برای راهبردهای زندگی اجتماعی افراد (شهروندان) امکان پذیر می کند. اغلب تصورات مربوط به مفهوم شهروندی که در دنیای امروز جریان دارد، ظاهراً بر اساس تسلسل این الهامات و آرزوهای بزرگ بناه نهاده شده است. اما تصور ذهنی از وجود شهروندی در سطحی جهانی که در پاره ای از موارد به سهولت رشد می کند، مطمئناًً امروزه چیزی به غیر از یک دید احترام آمیز نیست و مفهوم آن کمتر با واقعیت همراه است. پس اگر متقاعد شویم که آموزش به شیوه ی شهروندی می تواند وسیله اجتماعی صحیحی برای مشارکت در تهذیب یک فرهنگ معنوی جهانی باشد و همچنین موجب تشابه و تجانس بین فرهنگ ها و سر آغازی برای عملکردهای مشترک باشد. در نتیجه چنین آموزشی باید شناسایی و مشخص شود. در این مقاله سعی شد با ارائه تعاریفی از شهروند و مفاهیم مرتبط با آن، طرح این مفاهیم از طریق نظام آموزشی مورد تاکید قرار گیرد. در ضمن آشنا ساختن دانش آموزان و معلمان با چنین حقوقی، و آگاهی به اهمیت و ضرورت آنها باعث می شود که در زندگی اجتماعی سیاسی، مدنی و غیره به نتایج مطلوب و مورد نظر دست یابند. این بدان معناست که بپذیریم و باور کنیم که علاوه بر حصول موافقت رسمی این حقوق از طرف کشورها به وسیله تریبونهای سیاسی بین المللی، باید جریان تدریجی و منصفانه این آموزش در ساخت یک فرهنگ همه گیر و مبتنی بر صلح و دموکراسی موثر بوده و در زندگی روزمره شهروندان جریان داشته باشد. طبق تحقیق انجام شده، ضرورت آموزش حقوق شهروندی از جمله موضوعات مهم برنامه درسی نظام آموزشی و مدارس می باشد و معلمان و دست اندرکاران نظام آموزشی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند. آموزش این حقوق شهروندی برای دانش آموزان نقش حیاتی دارد زیرا تنها با شناخت این حقوق و آگاهی کامل از آنها و عمل به آنها خواهند توانست نظام نماینده- شهروند که مبتنی بر عدالت و اجرای قوانین و داشتن آزادی و حق مشارکت و ... می باشد را در جامعه ی خود محقق سازند و از بنا شدن جامعه ای با نظام ارباب – رعیتی جلوگیری کنند. البته این دغدغه فکری یعنی وجود نظام قانونمند و عادل از زمان های بسیار دور مورد توجه بوده است، اما آنچه مد نظر بوده است در حد شعار باقی مانده و جامعه نتوانسته به آرمان خود که دست یابی کامل به نظام نماینده – شهروند است، جامعه ی عمل بپوشانند. بنابراین نهادهای مختلف از جمله، خانواده، دولت و به ویژه مدارس باید برنامه ریزی بیشتری در این مورد انجام دهند.

منابع

1.آشتیانی ، ملیحه؛ فتحی وارجارگاه؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد (1385). لحاظ کردن ارزشهای شهروندی در برنامه درسی برای تدریس در دوره دبستان. فصل نامه نوآوریهای آموزشی، شماره ی 17.

2.آقازاده ، احمد (1385). اصول و قواعد حاکم بر فرایند تربیت شهروندی و بررسی سیر تحولات و ویژگیهای این گونه آموزشها در کشور. فصل نامه نواوریهای آموزشی.

3.حقیقی،ابراهیم(1390).حقوق شهروندی .قابل دسترس در سایت<hagh40@GMAIL.COM>.

4.حاجی لو، وحید (1393)، بررسی رابطه بین هوش معنوی و رفتارهای شهروندی سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی تازه های مدیریت

5.خامی زاده، رقیه (1385). حقوق شهروندی. فصلنامه اصلاح و تربیت، شماره 51.

6.لطف آبادی، حسین (1385). آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزش دانش آموزان.. فصل نامه نوآوریهای آموزشی، شماره ی 17.

7.لویسی شهیدی (1385). زندگی به شیوه ی شهروندی را چگونه می توان آموخت. فصل نامه ی تکنولوژی آموزشی، شماره 1.

8.بیتهام، دیوید؛ بویل، کوین(1376). دموکراسی چیست(ترجمه ی شهرام نقش تبریزی ).تهران: ققنوس.

9.کید، شیلا (1351). پیشنهادی چند برای آموزش حقوق بشر(ترجمه یپرویز همایون پور ).تهران : انتشارات فرانکلین.

10.صاحب الزمانی،طاهره،(1390) ،حقوق شهروندی در ایران، پایگاه اطلاع رسانی،پایگاه اطلاع رسانی جواد جعفری

11.شکری، نادر،(1392)، مجموعه مقالات همایش همگانی، شهروندی و توسعه سازمانی شهرداری تهران و دانشکده مدیریت.

12.نژاد بهرام،زهرا،(1386)، مجموعه مقالات همایش همگانی، شهروندی و توسعه سازمانی شهرداری تهران و دانشکده مدیریت.

13.Jianxing yu, Lao feng (2010). Civic education and transition Governance in china. PEACE REVIEW.PALO ALTO.                                              

 

کد: 1561932
گروه: اجتماعی, علمی فرهنگی, مقالات, اخبار مهم
TAGS : آذربایجان, اورمیه, ارومیه, حقوق شهروندی, غربی, سعیدسیاح, دکترسعیدسیاح, سعید سیاح, دکتر, سعید, سیاح

مطالب مرتبط :
سعید سیاح، حقوقدان: نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند هر نماینده در برابر تمام ملت مسوول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید.سعید سیاح دانش پژوه دکترای حقوق با اشاره به این مطلب ...
تاکید مسئول حقوقی و املاک میراث فرهنگی بر توجه جدی به حفاظت از بازارهای اورمیه و خوی اميرسيواني مسول حقوقي و املاك اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان اذربايجان غربي خواستار توجه جدي تر از گذشته به موضوع حفاظت و صيانت از ...
به مناسبت سالگرد تسخیر فرهنگسرای رسانه آینانیوز- حامد عطائی؛ در گرماگرم آماده سازی یک پروپوزال برای مدیریت بخش فرهنگی باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اورمیه، در نخستین روزهای روی کار آمدن احد ی...
اورمیه، سرزمین عاشیقها داریوش علیزاده*؛ موسیقی یکی از قدیمی ترین رشته های هنری است که قبل از پیدایش انسان در طبیعت وجود داشته و در واقع توسط ذهن پویای بشر تسخیر شده و امروزه...
عبرت های یک انتخاب قابل پیش بینی آینانیوز- حامد عطائی؛ در نخستین دقایق! شروع به کار شورای شهر پنجم، محمد حضرت پور برای سومین بار متوالی به عنوان شهردار اورمیه انتخاب شد.همچنانکه پیش ب...

امتیاز بندی

در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:

  

  جستجو در اخبار   

Copyright 2015 www.ainanews.com